Kestvus: 30min

INSANITY on kõrge intensiivsusega intervalltreening HIIT-treeningu ajal tehakse vaheldumisi kõrge ja madala intensiivsusega harjutusi või tehakse kõrge intensiivsusega harjutustsüklite vahel lühikesi puhkepause. Näiteks lühike sprint trepist üles, millele järgneb rahulik kõnd trepist alla tagasi, on intervalltreening. Või kosmonautide hüpped (burpees), millel järgneb sõudeharjutus. Kui oled kunagi HIIT-trenni teinud, tead, et 15 minutit keharaskusega tehtud harjutused võivad olla palju raskemad, kui kõndida ring ümber kvartali.

HIIT-trennis vahelduvad lühikesed, väga intensiivsete harjutuste sööstud (nt 10-20 sekundit sprinti) madala intensiivsusega harjutustega (nt minut kõndi). Kõrgema intensiivsusega perioodid loovad ainevahetusliku nõudluse, mis on väga efektiivsed pikaajaliseks rasvakaotuseks ja üleüldise vormi parendamiseks. Madalama intensiivsusega perioodid lubavad taastuda ja kasutada aeroobset energiasüsteemi.

Hormoonid
Sõltuvalt treeningu intensiivsuselt vallanduvad hormoonid. Kerged liigutused, nagu jooga, tai-chi või rahulik jalutuskäik, vähendavad stressihormoone. Kui keha maksimaalne hapniku tarbimine jõuab 85-95%ni, tõuseb kasvuhormooni, testosterooni, endorfiinide, adrenaliini, noradrenaliini, kortisooli ja aldosteroon tootmine. Kõigil neil hormoonidel on mõju kehakoostisele ja anabolismile.

Miks HIIT?

HIIT sobib suurepäraselt:

• rasva vähendamiseks (samas säilitades lihasmassi)

• südame-veresoonkonna tugevdamiseks

• spordi tegemiseks vajaliku energiasüsteemi arendamiseks

• „töömahu“ arendamiseks (kõrge intensiivsuse talumine pikema perioodi vältel)

• skeletilihastes rasva ja süsivesikute oksüdatsiooni parendamiseks

• vaimse vastupidavuse arendamiseks

• sinu eriti ägedaks muutmiseks

• kiirete lihaskiudude arendamiseks – need kiud annavad sulle tugevuse, jõu ja vormivad keha

HIIT on väga efektiivne. See pakub suuremat treeningtulemust vähema ajaga. 45-minutilise sörgiga võrreldes ei kurna 5-minutiline HIIT-treening liigeseid. Kasvuhormoon (HGH) Üks põhjus, miks treeningut peetakse nooruse allikaks on see, et kui seda teha intensiivselt, võimendab see kasvuhormooni tootmist kehas. Tegemist on sünergilise ja primaarse biokemikaaliga, mis aitab lihaste kaotuse ja atroofia vastu, mis vananemisega kaasneb. Ometi ei aita kõik treeningud selle tootmisele kaasa. Kehas on kolme tüüpi lihaskiude: aeglased (punased, hapnikurikkad lihased); kiired (samuti punased lihased, mis võtavad hapniku kiiresti vastu, on aga 5x kiiremad, kui aeglased kiud); ülikiired (valged lihaskiud, mis sisaldavad vähem verd ja mitokondreid). Ülikiired lihaskiud on ainsad lihaskiud, millel on suur mõju HGH tootmisele. Kahjuks treenib suurem osa inimestest, sealhulgas paljud sportlased, nt maratonijooksjad, kasutades ainult aeglaseid lihaskiude, mis võib põhjustada ülikiirete kiude vähenemist või atroofiat. On oluline mõista, et traditsiooniline aeroobne kardiotreening ega tavapärane jõutrenn ei treeni muud peale aeglaste lihaste. Plüomeetriline jõutreening kaasab kiireid lihaskiudusid, aga sellel pole siiski HGH tootmisele suurt mõju.

Ülikiired lihased, mis on 10x kiiremad, kui aeglased kiud, on need, mida kõrge intensiivsusega intervall-treeningul kasutatakse. Need ongi lihaskiud, mida HGH tootmisel kasutatakse. HIIT-tüüpi treeningu ajal kasvab HGH tootmine 771%.

Mida kõrgem on HGH tase, seda tervem ja tugevam olete. Lisaks plüomeetriale veenduge, et teete HIIT-trenni. See on eriti oluline, kui olete vanem, kui 30a, sest siis algab somatupausi periood. Siis hakkab HGH tase äkiliselt langema. HGH taseme langemine mängib osa vananemisprotsessis ja taseme säilitamine muutub vanusega aina tähtsamaks. Ükskõik, kas soovite sportlikku sooritust optimeerida või olla tervemad ja elujõulisemad, aitab 1-3 HIIT- treeningkorra lisamine saavutada HGH tootmise suurendamist. Lisaks on ka üliaeglane jõutreening teine vorm HIIT-treeningut, mis suurendab HGH tootmist.

TREENER

ANŽELA LOMAKINA

TrennidInsanity, Batuut

+372 56 261 526

Anžela on treener ja toitumisnõustaja, kelle ulatuslik režümee räägib enda eest. Ta on litsentseeritud Insanity instruktor ja Insanity Challenge 2-kuulise treening- ja toitumisprogrammi looja-läbiviija Eestis ning alates 2012. aastast. Pärnakate seas tuntud Klubi26 looja ja eestvedaja… Loe lisa.